Wielostronne wysiłki mające na celu zapobieganie przedostawaniu się nielegalnych funduszy kredytowych na rynek nieruchomości
Banki na całym świecie, krajowe Komisje Nadzoru Bankowego oraz Ministerstwa Mieszkalnictwa, Rozwoju Miast i Obszarów Wiejskich, podejmują wspólne działania w sprawie zapobiegania nielegalnemu przepływowi kredytów na cele biznesowe do sektora nieruchomości. Działania wymagają aby bankowe instytucje finansowe zaczęły od trzech elementów zarządzania przed pożyczką, w trakcie pożyczki i po pożyczce, wzmocniły działania ostrożnościowe i przestrzegały przepisów oraz ściśle zapobiegały nielegalnemu przepływowi pożyczek na cele biznesowe do sektora nieruchomości. Interesuje Cię ten temat? niezależni doradcy finansowi zapraszają do lektury.
2021-04-06, 21:26

W ostatnich latach rynek nieruchomości rozwijał się dynamicznie, zwłaszcza w niektórych miastach pierwszego i drugiego poziomu. Rynek mieszkaniowy był gorący, a nabywcy napływają na rynek nieruchomości, co zrodziło silny popyt na zakup domów. W celu wzmocnienia regulacji dotyczących nieruchomości, departamenty zarządzania finansami i instytucje finansowe zaostrzyły politykę dotyczącą kredytów hipotecznych na cele mieszkaniowe w zakresie kwalifikowalności, wskaźnika zaliczki i oprocentowania kredytów. Gdy kredyty mieszkaniowe nie były w stanie w pełni zaspokoić potrzeb nabywców, część popytu na kredyt przeniosła się na kredyty operacyjne i konsumpcyjne. Po wybuchu epidemii w 2020 roku w celu wsparcia wznowienia produkcji przez małe, średnie i mikroprzedsiębiorstwa, pożyczki na cele biznesowe, takie jak kredyty dla firm, a także pożyczki płynnościowe dla małych, średnich i mikroprzedsiębiorstw dostarczają wystarczających kwot i preferencyjnych stóp procentowych. Szczególnie w przypadku niektórych kredytów dla małych i mikroprzedsiębiorstw najniższe oprocentowanie wynosi tylko około 3,5%, co stanowi dużą różnicę w cenie przy oprocentowaniu indywidualnych kredytów mieszkaniowych na poziomie 5% -6%, co również skłania niektórych nabywców domów do ubiegania się o kredyty biznesowe na zakup nieruchomości. Ponadto niektórzy pośrednicy na rynku nieruchomości i pośrednicy pożyczkowi nakłaniają, pomagają kupującym, starają się o pożyczki i znają praktyki bankowe, będąc również jedną z sił napędowych ich działania.

Kredyty biznesowe napływały do sektora nieruchomości z naruszeniem przepisów, co spowodowało wiele problemów. Po pierwsze, pewne zaburzenie ogólnej sytuacji w zakresie regulacji rynku nieruchomości może łatwo doprowadzić do przegrzania lokalnego rynku nieruchomości, a także wpłynąć na oczekiwania społeczeństwa co do rynku nieruchomości. Po drugie, środki finansowe, które powinny były przepłynąć do słabych ogniw w kluczowych obszarach realnej gospodarki, zostały ograniczone, co wpłynęło na efekt realizacji polityki makro i zaostrzyło problem trudności finansowych małych i mikroprzedsiębiorstw. Po trzecie, w przypadku przedsiębiorstw i rezydentów indywidualnych, wykorzystanie kredytów na działalność gospodarczą na zakup domów, spowoduje wzrost wskaźnika dźwigni i wskaźnika zadłużenia. Gdy rynek nieruchomości lub polityka ulegną znaczącej zmianie, może to również doprowadzić do kryzysu zadłużenia. Typową lekcją jest „kryzys kredytów hipotecznych subprime” w Stanach Zjednoczonych. Po czwarte, w przypadku banków nadmierne poleganie na nieruchomościach w celu zwiększenia skali i przejmowania , wiąże się zarówno z ryzykiem politycznym, jak i ryzykiem kredytowym. Jak donoszą niezależni doradcy finansowi, zarządzanie kredytami w niektórych bankach nie jest rygorystyczne ani prawidłowe.

Zgodnie z „Ustawą o bankach komercyjnych” oraz „trzema środkami i jedną wytyczną” dotyczącą zarządzania kredytem, banki powinny dokonać przeglądu celu zaciągnięcia pożyczki i przepływu środków. Dlatego banki powinny dodatkowo wzmocnić weryfikację kwalifikacji pożyczkobiorców, wzmocnić przegląd popytu na kredyty, wzmocnić zarządzanie terminem pożyczki, wzmocnić zarządzanie zabezpieczeniami pożyczki, wzmocnić zarządzanie pożyczkami i ujednolicić współpracę z agencjami, oraz wdrożyć wymogi zawarte w obwieszczeniu. Jeśli jednak fundusze kredytowe są przelewane na wiele kont w różnych bankach lub są bezpośrednio wypłacane w gotówce, monitorowanie przez jeden bank jest bardzo trudne. Dla banków monitorowanie wykorzystania i przepływu środków kredytowych zawsze było dużym problemem. Z prawnego punktu widzenia nadzór nad przepływem środków kredytowych nie leży w gestii banków. Dlatego organy nadzoru finansowego powinny wykorzystać technologię regulacyjną i inne środki do wzmocnienia budowy infrastruktury finansowej, zbudować system monitorowania przepływu środków kredytowych obejmujący całą branżę, rozwiązać „nieznośny ciężar” banków oraz poprawić możliwości i efektywność wykorzystania kredytów.

W obecnej sytuacji, aby zapobiec nielegalnemu przepływowi kredytów na cele biznesowe do sektora nieruchomości, nie można przenieść wszystkich obowiązków na bankowe instytucje finansowe. Konieczne jest ustanowienie i usprawnienie mechanizmu powiązań pomiędzy departamentami zarządzania finansami a instytucjami finansowymi, sprecyzowanie granic odpowiedzialności, wykonywanie ich zadań, koordynacja i współpraca oraz konsolidacja odpowiedzialności pożyczkobiorcy. Tylko w ten sposób odpowiednia praca może przynieść lepsze wyniki. W procesie dochodzenia i likwidacji wszystkie lokalizacje muszą być zarówno ścisłe, jak i precyzyjne, a także konieczne jest ograniczenie „szkód” dla małych i mikroprzedsiębiorstw, które mają rzeczywiste potrzeby w zakresie kapitału operacyjnego. Oczywiście fundamentalne znaczenie ma wzmocnienie i usprawnienie makrokontroli nieruchomości oraz ustabilizowanie oczekiwań rynku nieruchomości. Rynek ma tendencję do stabilizacji, a napływ środków do sektora nieruchomości różnymi drogami w naturalny sposób będzie się zmniejszał. Ponadto konieczne jest dalsze wdrażanie zróżnicowanych polityk w zakresie kredytów mieszkaniowych, racjonalne zaspokajanie potrzeb samodzielnych zakupów lepszych mieszkań, oraz zwiększanie wsparcia i obsługi rynku najmu mieszkań.

KONTAKT / AUTOR
Przemysław Kościński
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.